fbpx

programma

"Gewoonweg onderwijzen"

 14.00 tot 15.30 PLENUM 

En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven?

door Eva Naaijkens en Martin Bootsma

Dat is de titel van het beste onderwijsboek 2018 in Nederland. Hoe kunnen we een basisschool zo organiseren dat de werkdruk laag is, het werkplezier hoog is en leraren zich maximaal kunnen richten op de ontwikkeling van hun vakmanschap? Auteurs Eva Naaijkens en Martin Bootsma beschrijven hoe dit in praktijk werkt in hun basisschool, de Alan Turingschool in Amsterdam. Tijdens een inspirerende lezing lichten Eva Naaijkens en Martin Bootsma de aanpak in hun Amsterdamse basisschool toe. Ze leggen uit hoe je de werkdruk in je school kan verlagen en hoe je daardoor ruimte krijgt om je vakmanschap te ontwikkelen. Ze presenteren een kwaliteitsaanpak die eenvoudig en effi ciënt is : Enigma. De aanpak zorgt ervoor dat de situaties die op elke school voorkomen gestroomlijnd worden, dat er niet of nauwelijks wordt vergaderd en dat jij als leraar tijd hebt om goed onderwijs te geven. Hun toelichting is doorspekt met illustraties van hun aanpak in hun eigen school.

 

ik schrijf me in

 

 9.00 tot 10.00 INFOSESSIES   

 
voor basisonderwijs

Teamteaching: samen onderweg.

door Mieke Meirsschaut
Arteveldehogeschool - Gent

Twee of meer leraren, soms ook niet-leraren, die samenwerken aan goed onderwijs voor elke leerling, omdat ze vinden dat ze dat beter samen dan alleen kunnen waarmaken, dat is teamteaching. Mieke Meirsschaut en Ilse Ruys onderzochten teamteaching en co-teaching in het basisonderwijs. Tijdens deze interactieve sessie kom je te weten waarom scholen kiezen voor teamteaching, wat mogelijke positieve en negatieve gevolgen zijn voor leerlingen en leraren en welke factoren het succes ervan bepalen. Je leert ook ondersteunend materiaal kennen: de babbelkaartjes voor teamteaching en een praktijkleidraad.

 

ik schrijf me in

 
voor basis- en secundair onderwijs

Goed in je vel!

door trainers Bart Desmet & Filip Bauwens
NextStep Coaching

Onze maatschappij is sterk geëvolueerd. Er wordt heel veel verwacht van leerkrachten, directies enz. Effi ciëntie, kwaliteit, transparantie, zorg, creativiteit, ... Aan al die verwachtingen voldoen, kan dan ook je goed gevoel kosten! In deze workshop reiken we jou verfrissende denkkaders aan. Zo kan jij beter voor jezelf zorgen en blijven bijdragen aan het groter geheel, zonder zelf uit de bocht te gaan. Je krijgt praktische tips die je onmiddellijk kan toepassen in je dagelijks leven.

 

ik schrijf me in

 

voor basis- en secundair onderwijs

Hoe zet ik de talenten van mijn leerlingen op het juist spoor?

door Sara Kooyman
Het Beroepenhuis vzw

Hoe begeleid je jongeren naar meer zelfkennis en een relevante studie- en beroepskeuze? Hen oriënteren is niet makkelijk in een complex onderwijslandschap en een steeds veranderende arbeidsmarkt. Bovendien wordt er ook van jou verwacht dat je een verhaal brengt naar de ouders, eventueel in een andere thuistaal. Deze workshop maakt je wegwijs in enkele tools en werkvormen rond talenten en keuzes maken. Je ontdekt hoe je leerlingen helpt bij het verwerven van loopbaancompetenties. We verwijzen geregeld naar recent onderzoek.

 

ik schrijf me in

 

 

  10.30 - 11.30 INFOSESSIES   

 
voor lager onderwijs

Elke dag een spel in de klas.

door Céline Goekint
verantwoordelijke spellenarchief VIVES Brugge

Gezelschapsspellen zijn niet weg te denken uit onze cultuur, maar ook in de klas kunnen ze een grote rol spelen. Heel wat reken-, taal- en andere vaardigheden kunnen getraind worden met spellen. Tijdens deze sessie bekijken we kort een aantal spelsystemen van spellen die interessant zijn voor de klaspraktijk.

 

ik schrijf me in

 

voor lager onderwijs

Vlotter en accurater rekenen met rekenfeiten. Hoe SMART en optimaal automatiseren?

door Tilde Brackx
rekentherapeute Calcupal

We leren hoe de rekenfeiten zich nestelen in onze hersenen en hoe een effi ciënt en handig leermiddel tot een hoger leerresultaat voor rekenfeitentraining leidt. De rekenfeiten-webapplicatie is ontstaan uit een nood aan effi ciënter oefenen en houdt rekening met inzichten rond hersenprocessen. We tonen ook hoe de tool een eenvoudig, toegankelijk en kwalitatief antwoord biedt en aanvullend gebruikt wordt bij de verschillende rekenmethodes. Je genereert er testen, oefeningen en hulpkaarten mee en pakt de weg naar automatisatie op maat van elke leerling doorheen zijn of haar schoolloopbaan aan. De leerkracht genereert aanwijzingen om effi ciënt te remediëren en kan daardoor zijn of haar professionaliteit optimaal ontwikkelen en inzetten.

 

ik schrijf me in

 

voor kleuter en eerste graad lager onderwijs

Werk aan verdiepend luisteren via prentenboeken.

door Inge Umans
gecertificeerd trainer Close Reading en begeleider initiatieven leesbevordering Tenz

Goed begrijpend lezen is enorm belangrijk en het leren hiervan start al in de kleuterklas. Maar wat betekent dat voor kleuters? Hoe doe je dat, werken aan verdiepend luisteren? Welke boeken zijn geschikt? Wat voor vragen kan je stellen? Wat is mijn rol als leerkracht hierin? Bij verdiepend luisteren leren jonge kinderen op een speelse manier vaardigheden om tot een dieper tekstbegrip te komen. Het gaat niet alleen om het (interactief) voorlezen : de tekst staat centraal. En deze tekst kan een verhaal, sprookje, gedicht of een informatieve tekst zijn. Benieuwd naar de meerwaarde van de aanpak Close Reading?

 

ik schrijf me in

 

  14.00 - 15.00 INFOSESSIE  

 
voor basisonderwijs

Kip of ei? Naar sterk taalonderwijs op de basisschool.

door Carolien Frijns
Postoraal onderzoeker en lerarenopleider Arteveldehogeschool
Auteur ‘De vliegtuigklas. Naar sterk taalonderwijs op de basisschool (Pelckmans Pro, 2019)’

Hoe kunnen we anderstalige kinderen het best helpen met het leren van het Nederlands? Hoe ziet een krachtige taalleeromgeving eruit? Kan een school meer een thuis worden, een “woonkamerschool” als het ware, om taal maximaal te stimuleren? In deze interactieve lezing kom je alles te weten over taal leren op de basisschool. We duiken in recent onderzoek én warmen ons aan literaire verhalen over minderbedeelde gezinnen in een diverse maatschappij. Het boek ‘De vliegtuigklas. Naar sterk taalonderwijs op de basisschool’ bestaat uit wetenschappelijke inzichten en literaire verhalen. De vliegtuigklas is voor onderwijsprofessionals en alle anderen die werk willen maken van gelijke onderwijskansen.

 

ik schrijf me in

 

  en verder nog 

  • online registreren doe je op www.tools4schools.be
  • voor wie vooraf online registreert, gratis goodiebag vanaf 10.00 en zolang de voorraad strekt
  • welkompakket voor studenten lerarenopleiding
  • een hartelijk onthaal voor iedereen!
  • gratis kinderopvang
  • de bar is doorlopend open
  • restaurant 'The Greenhouse' is doorlopend open

 

Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

standhouders

5055 m² beursoppervlakte

2395 bezoekers

169 exposanten

KLIK HIER
VOOR MEER
INFO

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte ! Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Tools4Schools.

Tools4Schools

 een organisatie van

 

 &

 

 

contact

 West-Covo
Kortrijk Xpo
praktische info

woensdag 8 april 2020
van 8.30 uur tot 17.00 uur
Kortrijk Xpo Hal 1
Doorniksesteenweg 216
8500 Kortrijk (BE)